Lofoten

Lofotfiske

Nyåret startet med periode om Lofotfiske i 4.klasse. Gjennom historien «Den siste viking» av Johan Bojer får barna et bilde av fiskelivet, slik det var før motorbåter og snurpenot. Barna blir godt kjent med hele familien, hvordan det var for de som dro avgårde, de som seilte og rodde de mange milene i åpen båt, midt i vinterens lunefulle vær og sjø. Alt dette i forsøk på å fange fisken som på denne tiden svømmer inn til områdene ved Lofotkysten for å gyte. Hvordan var det for de som var igjen hjemme? Savnet og lengselen de fire månedene fiske varte. Gleden ved brev og gode nyheter, og redselen for at havet skulle ta til seg deres fedre, menn og sønner mens de var på havet. Vi har også fått låne forskjellig utstyr som ble brukt på denne tiden. Spennende for både store og små. Fagstoffet er videre utdypet gjennom dikt og sanger, samt bearbeidet gjennom tekster, tegninger, malerier og et morsomt fellesprosjekt der alle har vært med å bygge opp et landskap fra Lofoten med fjell, båter, rorbuer, fiskegarn ol. 4.klasse er både ivrige og engasjerte og jobbet godt hele perioden.

Laila